Відповідно до п. 69.2 прим. 2 п. 69 підрозділу 10 р. ХХ Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (надалі – ПКУ) документальні та фактичні перевірки під час дії воєнного стану проводяться за наявності безпечних умов для їх проведення, а саме безпечного:
доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об’єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування таких платників податків;
доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та до іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також до фінансової і статистичної звітності у порядку та на підставах, визначених законом;
проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.
Із набранням чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок» від 09.11.2023 №3453-IX, тимчасово, з 01.12.2023, діє мораторій на проведення документальних перевірок на територіях можливих бойових дій, територіях де ведуться бойові дії, або на тимчасово окупованих територіях.
Виключення щодо дії мораторію визначені в пп. 69.35 прим. 1 п. 69 підрозділу 10 р. ХХ ПКУ, зокрема щодо документальних перевірок:
Мораторій на проведення документальних перевірок діє до останнього числа місяця, в якому: була припинена можливість бойових дій / завершено бойові дії / була завершена тимчасова окупація відповідних територій, а в разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України - до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих територій, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Дати завершення тимчасової окупації, завершення бойових дій, припинення можливості бойових дій визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.
Дія мораторію на проведення документальних перевірок платників єдиного податку першої та другої груп завершилась 01.12.2024.
Отже, станом на сьогоднішній день, ПКУ не передбачено обмежень для проведення документальних позапланових перевірок суб’єктів господарювання (як юридичних осіб, так і фізичних осіб-підприємців, представництв юридичних осіб-нерезидентів тощо), крім перевірок, для яких встановлено мораторій, за наявності підстав для їх проведення а також при забезпеченні безпечних умов для їх проведення.
Окремо, щодо планових перевірок, пп. 69.35 прим. 2 п. 69 підрозділу 10 р. ХХ ПКУ передбачено, що з 01.12.2023 по 31.12.2024 включно до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на 2023 та 2024 роки можуть бути включені виключно:
- рівень сплати податку на прибуток на 50 і більше відсотків менший, ніж рівень сплати податку у відповідній галузі. Цей критерій не поширюється на платників єдиного податку;
- рівень сплати податку на додану вартість на 50 і більше відсотків менший, ніж рівень сплати податку у відповідній галузі. Цей критерій не поширюється на платників податків, у яких операції з вивезення товарів за межі митної території України становлять 25 і більше відсотків загального обсягу постачання та одночасно рівень сплати податку на прибуток становить не менше 50 відсотків рівня сплати податку на прибуток у відповідній галузі;
- дебіторська заборгованість перевищує кредиторську заборгованість більше ніж у два рази;
- загальна сума витрат, відображених у податковій декларації про майновий стан і доходи, становить 75 або більше відсотків суми загального річного доходу, задекларованого у такій декларації, за умови що сума загального річного доходу, отриманого від провадження підприємницької діяльності, становить 10 мільйонів гривень і більше;
- нарахування та/або виплата податковим агентом - юридичною особою доходів у вигляді заробітної плати в розмірі менше середньої заробітної плати у відповідній галузі у відповідному регіоні (за основним місцем обліку в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику).
Для застосування вищевказаних критеріїв визначення відповідної галузі здійснюється за основним КВЕДом суб’єкта господарювання, зареєстрованим в ЄДР.
Оновлений план-графік оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС, не пізніше останнього числа місяця, в якому було затверджено такий оновлений план-графік. Внесення змін до плану-графіка може здійснюватися щомісячно з урахуванням обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин), та наявності/відсутності безпечних умов для проведення перевірок.
Документальна перевірка платників податків, які здійснюють/здійснювали діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні, та надають/надавали фінансові, платіжні послуги можуть розпочинатися не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану-графіка. Для всіх інших категорій платників, документальна перевірка може бути розпочата не раніше ніж через два місяці з дня оприлюднення оновленого плану-графіка.
Отже, за умови відсутності внесення додаткових змін до ПКУ, починаючи з 01.01.2025 формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок та внесення змін до нього буде здійснюватися згідно вимог пп. 77.2 ст. 77 ПКУ, та за наявності безпечних умов для проведення таких перевірок.
Таким чином, запроваджені з початком дії воєнного стану обмеження поступово скасовуються, надаючи податківцям ширші можливості для проведення документальних планових та позапланових перевірок платників податків, а отже контролери можуть завітати до кожного платника податків, який працює на підконтрольній Україні території.
Ми завжди готові допомогти у вирішенні всіх питань, що можуть виникати в процесі проходження податкових перевірок, а також зберегти ресурс менеджменту та захистити інтереси підприємства в результаті взяття нашими фахівцями на себе функції з зустрічі контролерів на підприємтсві.